INDEPENDANT DISTRIBUTOR

INDEPENDANT DISTRIBUTOR

Kenali saya

Kenali saya
Saya Puan Nur, wakil Shaklee anda tak kira dimana anda berada, Sg Buloh, Selangor, Gombak, Nilai, Kuala Lumpur dan seluruh Malaysia. Hubungi saya melalui whatsapp 0193208744 atas sms 013-3417873 utk sebarang pertanyaan atau mesej saya di blog saya ini atau difacebook saya.

VISITORS

.

.

.

.

.

.

CARA ORDER

CARA ORDER

Friday, October 3, 2014

APA ITU VITAMIN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Apa itu vitamin? Jom rajinkan diri baca artikel ni.

Tentu kita sering mendengar yang vitamin dikaitkan dengan ubat atau makanan sihat.
Ingin tahu tentang vitamin dan macam-macam vitamin ya?
Rasa ingin tahu ini sangat baik, perlu dikembangkan terus untuk pengetahuan diri kerana ia berkaitan kesihatan diri atau tubuh sendiri. Adakah diantara kita yang ingin sakit? Tentu tidak bukan!

Menjawab pertanyaan tentang vitamin, kita mulakan dengan pengertian vitamin, kemudian manfaatnya yang berkaitan dengan keperluan tubuh atau kesihatan serta jenis atau macam vitamin dan sumbernya dari makanan.


Vitamin berasal dari dua kata bahasa Latin, vita yang ertinya hidup dan amina ertinya senyawa organik yang mengandung atom N. Vitamin adalah sekelompok senyawa organik yang mempunyai fungsi penting (vital) dalam proses metabolisme setiap organisme hidup termasuk manusia yang tidak dapat diproses oleh tubuhnya sendiri. (Dalam perkembangan penemuan jenis-jenis baru vitamin, ternyata ada juga yang tidak mengandung atom N dalam senyawa molekulnya.)

Organisme hidup termasuk manusia perlu tambahan makanan untuk kehidupan,
tumbuh berkembang, mengganti bahagian tubuh yang rosak (misalnya luka), dan sumber tenaga untuk aktiviti harian.
Untuk proses kehidupan dalam tubuh yang disebut metabolisme ini, diperlukan vitamin selain bahan makanan lain yang harus diubah menjadi nutrisi oleh bahagian tubuh yang disebut pencernaan.

Sampai saat ini ada 13 jenis macam vitamin, yang dibahagikan dalam dua golongan: golongan larut lemak iaitu vitamin A (Retinol), D (Kalsiferol), E (Tokoferol) dan
K (Fitomenodion) dan golongan larut air vitamin B1 (Tiamin), B2 (Riboflavin), B3 (Niasin), B5(Asam panotenat), B6 (Piridoksin), B7 (Biotin), B9 (Asam folat)
dan B12 (Sianokobalamin). Pembagian larut dan tidak larut lemak ini berkaitan dengan batasan jumlah yang boleh dimakan. Vitamin larut lemak tidak boleh berlebihan diambil karena sukar dikeluarkan dari tubuh dibandingkan vitamin yang tidak larut lemak.

Tiap vitamin mempunyai manfaat berbeza dan diperoleh dari sumber makanan tertentu, seperti dapat dilihat pada tabel dan gambar berikut. Ada baiknya kita tahu juga tahun penemuannya. Vitamin-vitamin tersebut ditemukan secara bertahap berdasarkan penelitian-penelitian yang dilakukan tentang peranan vitamin dalam proses di tubuh untuk kehidupan.
Hanya vitamin D dan K yang dapat dibentuk oleh tubuh tetapi dalam bentuk tidak aktif, yang disebut pro vitamin. Pro vitamin D
(7-dehidro kolesterol) di kulit yang akan menjadi bentuk aktif oleh bantuan sinar ultra-ungu dari matahari (jadi kena sinar matahari juga dperlukan). Provitamin K dibentuk dan menjadi aktif oleh adanya mikroorganisme usus di saluran pencernaan kita. Karena itu mikroorganisme atau yang disebut flora di usus ini hidup bersimbiosis (kerja sama) dalam tubuh kita.
Semua orang digalakkan mengambil vitamin. Lebih-lebih lagi, anda yang tidak lalu makan atau tidak mahu makan sayur, ikan, dan daging.

Vitamin juga bagus untuk anda yang tidak suka minum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi. Sekiranya anda amalkan cara pemakanan sebegini, lama-kelamaan badan akan kehilangan vitamin dan nutrien.

Untuk mendapatkan nutrien yang hilang itu, anda perlu makan vitamin. Pengambilan vitamin akan membantu tubuh berfungsi secara normal.
Berbeza pula sekiranya anda yang tidak mengambil vitamin. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit.

Misalnya, rabun(kurang vitamin A) dan anemia(penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah) Penyakit anemia ini adalah disebabkan kekurangan vitamin B12 atau zat besi.





Nak konsultasi tentang harga yg bersesuaian dengan budget anda? Boleh contact saya Puan Nur jika anda inginkan konsultasi berhubungan dengan supplement Shaklee yg bersesuaian utk budget anda. 
 

No comments:

Post a Comment

SIJIL HALAL SHAKLEE

SIJIL HALAL SHAKLEE

Popular Posts

.

.

.

MONTHLY PROMO

MONTHLY PROMO
Promosi. Buy ANY product, free membership.

TESTIMONI PRODUCT

Blog Archive

 
DESIGNED BY ONLINEBIZ-FR